De rum-oorlog

De Koude Oorlog is al een tijdje voorbij, behalve misschien in de rum-industrie. Ongemerkt is dit weekeinde, na zeventien jaar strijd, een belangrijke slag verloren door de communisten. Nou ja, ik overdrijf: er zullen maar weinig mensen zijn die het Franse bedrijf Pernod Ricard ‘communistisch’ noemen.

Zaterdag verloor de Franse drankengigant een juridisch gevecht tegen het beroemde Bacardi. De inzet was, simpel gezegd: een flesje rum.

Ik heb er thuis nog een staan, zeventig centiliter, veertig procent alcohol en volgens het etiket pure Cubaanse rum: gemaakt in Cuba, opgericht in 1878 in Cuba en met een groene sticker (die ironisch genoeg wel iets weg heeft van een dollarbiljet) garandeert de regering van Cuba dat het hier om echte Cubaanse rum gaat. Havana Club, misschien wel het beroemdste exportproduct van Cuba na de sigaar.

Het merk Havana Club werd opgericht door de Cubaanse familie Arechabala in Havanna. Het bedrijf werd genationaliseerd door Fidel Castro. Net als het bedrijf van de familie Bacardi, die hun wereldberoemde rum maakte in Santiago de Cuba. De familie Bacardi vluchtte naar Miami en begon een jarenlange vendetta tegen de gehate Fidel.

Tom Gjelten schreef er een geweldig boek over: ‘Bacardi and the long fight for Cuba. The biography of a cause’. Als je dat hebt gelezen begrijp je dat het hier om veel meer gaat dan een flesje rum.

Zowel de regering Castro als de Bacardi familie claimden recht te hebben op de merknaam Havana Club. Die strijd werd beslecht op het hoogste niveau: in 1998 nam het Amerikaanse Congres een wet aan die ‘trademarks’ van genationaliseerde Cubaanse bedrijven ongeldig verklaarde. De wet bleek alleen van toepassing op Havana Club.

Het was slechts een onderdeel van de juridische oorlog. Pernod Ricard regelt de import van het goedje overal ter wereld… behalve in de Verenigde Staten. Vanwege het Amerikaanse embargo tegen het Cuba van Fidel Castro mag daar nog steeds geen enkel product worden verkocht uit Cuba.

De weg leek vrij voor Bacardi om Havana Club te gaan verkopen in de VS, en in de staat Florida (waar anti-Castro Cubanen een doorslaggevende politieke positie bekleden) werd het ook al verkocht. Maar Pernod Ricard (en de Cubaanse regering) gaf zich nog niet gewonnen. Het bedrijf stelde dat Bacardi de Amerikaanse klanten misleidt: de naam Havana Club impliceert immers dat het op Cuba is gemaakt, maar in werkelijkheid gebeurt dat in Puerto Rico.

Bacardi won dit weekeinde ook die strijd en mag dus nu na al die jaren rum gaan verkopen onder dezelfde naam als de gehate Castrobroers dat doen. Maar de rum-oorlog, die is vast nog niet voorbij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s